Blog

Mobiele website statistieken

In Nieuws / Blog | on 05.23.14 | by | Reacties ( 0 )

Voor een websitehouder is het zeer interessant om een mobiele website te maken op basis van de de huidige website. Niet alleen wordt het voor de bezoeker gemakkelijker om alles op de website te vinden, maar ook blijven bezoekers hierdoor langer op de website. Zo komen zij sneller in aanraking met de producten of diensten op de website.

Om eenvoudig te analyseren of het interessant is voor de website om hier een mobiele versie van te maken moet gekeken worden naar de huidige stroom van bezoekers. Via de handige online tool Google Analytics kan opgemaakt worden hoeveel procent van de huidige bezoekers de website bezoekt via een mobiel apparaat. Daarbij kan ook geanalyseerd worden hoe het gedrag van deze bezoekers is vergeleken met de bezoekers op een computer. Via deze tool kan gezien worden hoeveel bezoekers er via mobiele apparaten komen door naar de tab ‘Bezoekers’ te gaan. Hier staat dan de optie ‘Mobiel’. Dit selecteert alle bezoeken via mobiele apparaten. Door dan op ‘Overzicht’ te klikken komt er een grafiek te staan met het aantal bezoeken.

Het mobiele verkeer kan hierbij eenvoudig geanalyseerd worden. Zo ziet men hoeveel pagina’s er per bezoek bezichtigd worden.  2 factoren welke interessant zijn hierbij is de tijd dat men op de informatie pagina’s bezoekt en  de ‘Bounce Rate’. Dit is het percentage bezoekers dat geen andere pagina’s opent alvorens het de website weer verlaat. Door deze analyse te vergelijken met de desktop-bezoekers kan opgemaakt worden of de website wel goed bezocht kan worden via het apparaat. Wanneer er veel minder pagina’s per bezoek gekeken worden en de ‘Bounce Rate’ veel hoger ligt bij mobiele apparaten, dan kan dit een indicatie zijn van een  op een foute  weergave van  de website op mobiel. De pagina is niet bereikbaar, moeilijk navigeerbaar of laad te langzaam of er spelen andere factoren waardoor deze pagina/site niet of minder bezocht wordt.

Binnenin deze optie kan er ook nog gekeken worden naar de verschillende apparaten die de website bezoeken. Wanneer de resultaten van een website op een bepaald mobiel apparaat tegenvallen, dan kan er iets mis zijn met de weergave van de website.

Naast het analyseren van bezoekers kan er ook een analyse gemaakt worden van potentiële bezoekers. Via de Google Adwords-tool kan eenvoudig gezien worden hoeveel zoekopdrachten er uitgevoerd worden naar bepaalde zoekwoorden via mobiele apparaten. Door in deze tool het zoekwoord in te vullen en hierbij de optie ‘Alleen mobiele apparaten’ te selecteren, wordt er weergeven hoeveel zoekopdrachten er naar dat zoekwoord zijn. Dit zijn allemaal potentiële bezoekers, dus het is zeker interessant om hier naar te kijken.

Door de website af te stemmen op de bezoekers kan er veel profijt verkregen.    Door dan een simpele geoptimaliseerde versie van de website als mobiele website aan te bieden zullen deze bezoekers veel eenvoudiger door de website kunnen navigeren en zo veel langer op de website blijven. Dit zorgt dan weer voor dat zij vaker in aanraking komen met de aangeboden producten en diensten, en zo sneller over gaan tot het aanschaffen van beiden.